Školská zrelosť je významným medzníkom v živote dieťaťa. Je podmienená dosiahnutím takej telesnej, rozumovej, sociálno-citovej a pracovno-motivačnej spôsobilosti dieťaťa, aby bez problémov zvládlo nároky, ktoré na neho kladie škola.
Z pedagogického hľadiska sa viac využíva pojem školská pripravenosť a tá je determinovaná kľúčovými kompetenciami dieťaťa, ktoré sú chápané ako spôsobilosť človeka preukázať určité vedomosti, zručnosti a schopnosti v praktickej činnosti. Školská spôsobilosť je termín, ktorý integruje v sebe vzájomne sa prepojené pojmy zrelosti a pripravenosti, aj keď rozlišuje medzi tými schopnosťami a zručnosťami, ktoré dieťa prirodzene získava počas procesu zrenia a tými, ktoré získava pedagogickou prípravou a nácvikom.
Školská spôsobilosť – ako naznačuje pojem – je taký stupeň úrovne vývinu dieťaťa, ktorý je potrebný, aby prvák splnil požiadavky školy.
Očakávania od budúceho prváka
Od dieťaťa sa vyžaduje aby bolo po stránke somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu zrelé a pripravené zvládať požiadavky školy.
Je potrebné, aby vedelo:
osvojovať a pamätať si primerané množstvo nových vedomostí a zručností
regulovať svoju pohyblivosť a impulzívnosť
neodbiehať od činnosti, na určitý čas cielene zameriavať pozornosť
vydržať bez rodičov
adaptovať sa na skupinu, spolupracovať so skupinou
prispôsobiť sa pokynom cudzieho dospelého
Určité oslabenia v podobe zdravotného, telesného či zmyslového deficitu, oneskorovania psychického vývinu alebo nerovnomerného vývinu sa stávajú zásadnými faktormi, ktoré
sťažujú dieťaťu proces učenia a získavania nových vedomostí a zručností.
Čo by mal budúci prvák vedieť
Jazyk, reč a poznanie:
pri spontánnom rečovom prejave hovoriť gramaticky správne (skloňovať, časovať, používať minulý, prítomný a budúci čas), používať všetky slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená… atď );
sformulovať otázku a tiež na otázku odpovedať;
uprednostňovať verbálnu formu komunikácie (pomocou reči dosahovať cieľ);
informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach;
vysvetliť, čo znamenajú niektoré slová (napríklad: žaba, kabát, auto), vie vystihnúť charakteristickú vlastnosť, či funkciu slova;
porozprávať krátku, známu rozprávku s udržaním dejovej línie a taktiež zoradiť obrázky (3 – 4) podľa deja rozprávky;
naspamäť poznať básničku, pesničku, riekanku a pod.;
povedať svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov, adresu;
tvoriť nadradené pojmy, kategórie (napr.: hruška, jablko, slivka je ovocie);
tvoriť protiklady slov (napr.: malý – veľký, teplý – studený,…);
pochopiť a zrealizovať inštrukcie, pokyny (napríklad: „Vezmi si modrú pastelku a nakresli kruh do stredu papiera“).
Sluchové vnímanie:
určiť, či sa 2 slová rýmujú alebo nie;
rozlíšiť dvojice slov, či sú rovnaké alebo nie (hrady-brady, sud-sad, pije-bije,…);
určiť začiatočnú hlásku slova a poslednú hlásku v slove;
jednoslabičné slová rozložiť na hlásky napríklad: LES → L-E-S;
zopakovať vetu zloženú z piatich slov alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová.
Zrakové vnímanie:
v rade obrázkov odlíšiť, ktorý obrázok je iný, ak sa líšia v detaile a tiež vo vertikálnej a horizontálnej polohe;
nájsť zhodné obrázky;
doplniť chýbajúcu časť v obrázku;
poskladať obrázok z niekoľkých častí;
zo 6 obrázkov aspoň 3 si zapamätať.
Matematické predstavy:
rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov;
určiť množstvo o jedno viac alebo menej;
triediť prvky (tvoriť skupiny) podľa kritérií: farby, veľkosti, tvaru;
zoradiť 5 prvkov podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší a naopak;
rozlišovať pojmy: malý-stredný-veľký, vysoký-vyšší-najvyšší, málo-menej-najmenej;
poznať a pomenovať kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik.
Motorika, grafomotorika:
udržať rovnováhu, poskakovať na jednej nohe, chytať a hádzať loptu;
uvoľniť ruku pri kreslení, správne držať ceruzku;
nakresliť: postavu, vlnovku, šikmú čiaru, „zuby“, horný a dolný oblúk;
prekresliť podľa predlohy kruh, trojuholník a štvorec a pod.
Sociálne zručnosti:
spolupracovať, adekvátne komunikovať a dodržiavať pravidlá;
reagovať na pokyny autority;
byť trpezlivý, počkať, až na neho príde rad;
rozlišovať medzi hrou a úlohami;
zhodnotiť pod vedením dospelého následky vlastného správania v jednoduchých situáciách;
ovládať sebaobslužné zručnosti (obliekanie, stolovanie, hygienické návyky).
V sekcií okienko pre rodičov máte materiály.
https://psychologickeporadenstvo.sk/ - CPPPaP , Fedaková 3, 841 02, Bratislava -MČ Dúbravka
—————
—————