Školská zrelosť u detí a jej pripravenosť

17.02.2021 13:39

Školská zrelosť je významným medzníkom v živote dieťaťa. Je podmienená dosiahnutím takej telesnej, rozumovej, sociálno-citovej a pracovno-motivačnej spôsobilosti dieťaťa, aby bez problémov zvládlo nároky, ktoré na neho kladie škola.

Z pedagogického hľadiska sa viac využíva pojem školská pripravenosť a tá je determinovaná kľúčovými kompetenciami dieťaťa, ktoré sú chápané ako spôsobilosť človeka preukázať určité vedomosti, zručnosti a schopnosti v praktickej činnosti. Školská spôsobilosť je termín, ktorý integruje v sebe vzájomne sa prepojené pojmy zrelosti a pripravenosti, aj keď rozlišuje medzi tými schopnosťami a zručnosťami, ktoré dieťa prirodzene získava počas procesu zrenia a tými, ktoré získava pedagogickou prípravou a nácvikom.

Školská spôsobilosť – ako naznačuje pojem – je taký stupeň úrovne vývinu dieťaťa, ktorý je potrebný, aby prvák splnil požiadavky školy.

 

Očakávania od budúceho prváka

Od dieťaťa sa vyžaduje aby bolo po stránke somatického, psychického, emocionálneho a sociálneho vývinu zrelé a pripravené zvládať požiadavky školy.

Je potrebné, aby vedelo:

osvojovať a pamätať si primerané množstvo nových vedomostí a zručností

regulovať svoju pohyblivosť a impulzívnosť

neodbiehať od činnosti, na určitý čas cielene zameriavať pozornosť

vydržať bez rodičov

adaptovať sa na skupinu, spolupracovať so skupinou

prispôsobiť sa pokynom cudzieho dospelého

Určité oslabenia v podobe zdravotného, telesného či zmyslového deficitu, oneskorovania psychického vývinu alebo nerovnomerného vývinu sa stávajú zásadnými faktormi, ktoré

sťažujú dieťaťu proces učenia a získavania nových vedomostí a zručností.

Čo by mal budúci prvák vedieť

Jazyk, reč a poznanie:

pri spontánnom rečovom prejave hovoriť gramaticky správne (skloňovať, časovať, používať minulý, prítomný a budúci čas), používať všetky slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená… atď );

sformulovať otázku a tiež na otázku odpovedať;

uprednostňovať verbálnu formu komunikácie (pomocou reči dosahovať cieľ);

informovať o svojich zážitkoch, pocitoch a prianiach;

vysvetliť, čo znamenajú niektoré slová (napríklad: žaba, kabát, auto), vie vystihnúť charakteristickú vlastnosť, či funkciu slova;

porozprávať krátku, známu rozprávku s udržaním dejovej línie a taktiež zoradiť obrázky (3 – 4) podľa deja rozprávky;

naspamäť poznať básničku, pesničku, riekanku a pod.;

povedať svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov, adresu;

tvoriť nadradené pojmy, kategórie (napr.: hruška, jablko, slivka je ovocie);

tvoriť protiklady slov (napr.: malý – veľký, teplý – studený,…);

pochopiť a zrealizovať inštrukcie, pokyny (napríklad: „Vezmi si modrú pastelku a nakresli kruh do stredu papiera“).

Sluchové vnímanie:

určiť, či sa 2 slová rýmujú alebo nie;

rozlíšiť dvojice slov, či sú rovnaké alebo nie (hrady-brady, sud-sad, pije-bije,…);

určiť začiatočnú hlásku slova a poslednú hlásku v slove;

jednoslabičné slová rozložiť na hlásky napríklad: LES  →  L-E-S;

zopakovať vetu zloženú z piatich slov alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová.

Zrakové vnímanie:

v rade obrázkov odlíšiť, ktorý obrázok je iný, ak sa líšia v detaile a tiež vo vertikálnej a horizontálnej polohe;

nájsť zhodné obrázky;

doplniť chýbajúcu časť v obrázku;

poskladať obrázok z niekoľkých častí;

zo 6 obrázkov aspoň 3 si zapamätať.

Matematické predstavy:

rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov;

určiť množstvo o jedno viac alebo menej;

triediť prvky (tvoriť skupiny) podľa kritérií: farby, veľkosti, tvaru;

zoradiť 5 prvkov podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší a naopak;

rozlišovať pojmy: malý-stredný-veľký, vysoký-vyšší-najvyšší, málo-menej-najmenej;

poznať a pomenovať kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik.

Motorika, grafomotorika:

udržať rovnováhu, poskakovať na jednej nohe, chytať a hádzať loptu;

uvoľniť ruku pri kreslení, správne držať ceruzku;

nakresliť: postavu, vlnovku, šikmú čiaru, „zuby“, horný a dolný oblúk;

prekresliť podľa predlohy kruh, trojuholník a štvorec a pod.

Sociálne zručnosti:

spolupracovať, adekvátne komunikovať a dodržiavať pravidlá;

reagovať na pokyny autority;

byť trpezlivý, počkať, až na neho príde rad;

rozlišovať medzi hrou a úlohami;

zhodnotiť pod vedením dospelého následky vlastného správania v jednoduchých situáciách;

ovládať sebaobslužné zručnosti (obliekanie, stolovanie, hygienické návyky).

 

 

V sekcií okienko pre rodičov máte materiály. 

https://psychologickeporadenstvo.sk/ - CPPPaP , Fedaková 3, 841 02, Bratislava -MČ Dúbravka 

—————

Späť


Kontakt

Materská škola

Bazovského 1807/4
Bratislava-Dúbravka
84101


mobil : 0908 792 262




Aktuality

Vianočné prianie rodičom

16.12.2022 10:32
Vianočné prianie rodičom       Rodičom našich detí ako aj našim deťom  prajeme krásne a pokojné Vianoce, veľa radosti, lásky a rodinnej pohody.       Vianoce krásne, čisté ako sneh, v rodine pohodu a smiech. Nech stromček zapáli svetlo v každom z...

—————